Interview Aaron McHardy

27 augustus 2012
Door Thomas'

Met de demo van FIFA 13 in het vooruitzicht, werd er door Clickonline.com gesproken met EA’s Senior Gameplay Producer Aaron McHardy. In het interview komen de Gamescom, de nieuwe features in FIFA en nog meer zaken aan bod. FIFA Benelux heeft het interview voor een deel vertaald, waardoor de Nederlandstalige FIFA-community een prima beeld heeft van de inhoud van het hele interview.

Ben je tevreden met de reacties op de Gamescom-trailers en –aankondigingen?

Ik denk dat de trailer erg goed viel, de mensen vonden het volgens mij echt leuk; Ik heb nu al vele pagina’s aan reacties gelezen. Sommige mensen hadden gehoopt dat ze iets meer details te zien zouden krijgen, evenals welke opties je in-game hebt. Andere mensen waren juist erg enthousiast over wat ze zagen. Ik vind de trailer zelf erg leuk, vooral het openingsstukje waarin Messi dribbelt langs de zijlijn. Het ziet er echt gaaf en realistisch uit, iets wat we naar mijn mening nog niet eerder in onze trailers bereikt hebben. Daar was ik dus best blij mee. De Gamescom was duidelijk groots voor ons. Er was een rij van uren om de game vijf minuutjes te kunnen spelen, wat ons natuurlijk een goed gevoel geeft. Het betekent voor ons dat wat we doen, er ook echt toe doet. Al met al zijn we dus logischerwijs blij met hoe de Gamescom verlopen is.

[youtube_sc url="http://www.youtube.com/watch?v=l6a7vllmR1Q"] 

Ben je bezorgd dat concurrent Konami voor Pro Evulution Soccer zijn tweede demo al uitbrengt, vóór jullie er überhaupt eentje brengen?

We zijn altijd bezorgd over wat Konami gaat doen. Ze zijn duidelijk een belangrijke concurrent en ze maken dan ook al lange tijd voetbalgames. We moeten dus altijd in de gaten houden wat zij aan het doen zijn. Maar we zijn er zeker van dat onze game goed is en we zijn zeer verheugd dat we onze demo gaan uitbrengen. En verder is het een bekende zaak: Het product op de markt brengen. We staan achter onze strategie zoals we deze de laatste vijf à zes jaar uitvoeren. We zijn erg blij met ons product en we en we weten dat zodra mensen de kans krijgen het te spelen, ze het spel dit jaar echt leuk gaan vinden. Het is een grote stap voorwaarts vergeleken met vorig jaar en het spel speelt naar mijn mening echt lekker.

 

De Skill Games vormen een belangrijke toevoeging aan de game. Zijn jullie niet bezorgd dat gamers te precies en te goed worden in het spel?

Ik denk niet dat dat onze belangrijkste bezorgdheid is. Eén van de dingen die me altijd maar blijven verbazen, als ik zo eens rond kijk, is dat hoe weinig mensen eigenlijk van FIFA weten. Er is zoveel gaande met alle mogelijkheden, met alle details die we hebben. Het is geweldig om gewoon te zitten en te zien hoe iemand speelt, of het nou een fan, een vriend, een journalist of wie dan ook is. Dan is het prachtig om te zien hoe weinig ze nou eigenlijk weten van wat er allemaal te bereiken valt in FIFA. Daarom hebben we dus Skill Games geïntroduceerd; Om alles wat er in FIFA mogelijk is eens naar de voorgrond te brengen en mensen daarmee gewoon plezier te laten hebben door middel van kleine spelletjes, waarmee ze dus de fijne kneepjes van het spel kunnen ontdekken. Eerlijk gezegd, geloven we erin dat als je die fijne kneepjes van het spel kent, je er nóg meer plezier aan zult beleven.

 

Heb je een favoriete Skill Game?

Dat vraag je me op het juiste moment, dat verandert namelijk elke week, maar op dit moment is de Advanced Shooting Skill Challenge mijn favoriet. Daar houd ik echt van. Ik heb echt een zere duim ervan, aangezien ik hier nog vrij laat bezig was, toen ik ineens op de klok keek en besefte dat ik om 01.30 uur nog aan het schieten was. Dat was omdat ik de score van één van de andere producers probeerde te verbeteren. Het kan echt verslavend werken en daarvoor verontschuldig ik me alvast bij alle vriendinnetjes en vrouwen van FIFA-spelers, haha. 

 

Gaan er algemene scoreborden komen of is het gewoon een kleine competitie tussen vrienden?

We hebben én algemene én scoreborden voor vrienden voor elke Skill Game afzonderlijk. Oorspronkelijk wouden we deze scoreborden alleen voor de Skill Challenge doen, maar daar zijn we later op terug gekomen. De gedachte achter de Skill Games was dus om de fijne kneepjes waarover ik het had onder de knie te krijgen. Dus bij de bronzen medaille maak je kennis met de eenvoudigere dingen, als passen en schieten. Voor een beginnend FIFA-gamer is dit belangrijk, voor de ervaren spelers zullen deze uitdagingen wellicht in één keer voltooid worden. Maar als je verder gaat, dus naar zilver of goud, word je geconfronteerd met moeilijkere dingen en komt er meer uitdaging in.

Het eerste idee was dus dat je bij de Skill Chalenges de scoreborden had en dus daar zou strijden om de hoogste score, zoals ik die nacht deed, haha. Maar we kwamen tot de conclusie dat veel van de Games bij de gouden, de zilveren en soms zelfs de bronzen medaille al leuk en meeslepend genoeg waren om er scoreborden bij te voegen. Vandaar dat er aan alle 32 Skill Games die we nu hebben scoreborden verbonden zijn.

 

Eén van de Skill Games brengt je handmatige passen naar een hoger niveau. Willen jullie hiermee bereiken dat meer mensen overstappen op handmatige besturing?

Nee, we proberen in mijn ogen niet mensen een bepaalde speelwijze op te leggen. Het belangrijkste is denk ik gewoon dat we mensen de vele mogelijkheden in FIFA willen laten zien. Aan het einde van de oefening kan je zelf bepalen of je het fijn vond spelen of niet en je hoeft dus niet te spelen op de manier die wij hebben voorgesteld. Om nog even terug te komen op de vraag ‘Zijn jullie niet bezorgd dat gamers te precies en te goed worden in het spel?’: Nee, aangezien er honderden manieren zijn om een goal te scoren. Daarom willen we jullie hiermee gewoon laten zien wat je misschien nog niet wist. Daarvoor hebben we dus Skill Games gebruikt en sommige Skill Challenges, de meeste zelfs, maken gebruik van handmatige besturing om er nog net een beetje meer uitdaging in te leggen.

 

Lees hier het hele interview wat Clickonline had met Aaron McHardy.

Over

  • kevinlovefifa

    leuke toevoegingen die skill games, maar het beste zal zijn als ze de licenties van de cl en de el krijgen!

  • Ruben

    Goed interview. :)

  • AFCABOER13

    Ik heb een vraagje. op deze site dat fifa13 27 September in europa uitkomt en op die site van dat interview dat jullie gemaakt hadden staat europa 28 September. Ik heb het spel besteld en weet nu dus niet wanneer ik het op moet halen. pleas geef advies!

    • Jordi

      27 september komt FIFA 13 uit in Nederland & België. 28 september in de rest van Europa.

  • AFCABOER13

    ook bij freerecord shop staat bij de ultemate editon 27 en bij die normale 28 (ik heb wel ultemate edition)

  • AFCABOER13

    oke bedankt!

  • Pingback: ontario payday loans