FIFA 13 eerste hands on

30 mei 2012
Door Chris

Het begint inmiddels een traditie te worden, eind mei reist FIFA producer David Rutter door Europa om de nieuwste FIFA telg te laten zien aan de buitenwereld. Gamejournalisten uit Duitsland en Nederland reizen af naar Keulen om voor het eerst zelf de controller in de hand te nemen en de nieuwe gameplay features van FIFA uit te proberen.

De traditie werd dit jaar voortgezet en zo zat FIFA Benelux afgelopen maandag 21 mei in de bus naar Keulen. Ook dit jaar was het Duitse EA kantoor een goed gastheer, op de vele opgestelde consoles was er een uitgebreide mogelijkheid om de recent aangekondigde gameplay verbeteringen zelf uit te proberen.

Zeg nu zelf, termen als First Touch Control, Player Impact, Complete Dribble, Tactical Freekicks en Attacking AI, het zijn mooie termen, maar wat betekenen deze nu echt voor de FIFA gameplay.

FIFA producer David Rutter liet de aanwezige journalisten nog maar eens zien wat FIFA 13 voor dit jaar in petto heeft. Rutter haalt een quote van Jose Mourinho aan van twee dagen na de verloren penaltyreeks tegen Bayern Munchen. “One of the great things about football is that is is unpredicatble.” Precies dit is wat het FIFA team dit jaar aan FIFA 13 wil toevoegen om FIFA 13 zo dynamischer en minder voorspelbaar te maken.

Rutter laat in zijn presentatie een film zien waarin de aangekondigde gameplay features vergeleken worden met FIFA 12 en echte voetbalbeelden. Alhoewel Rutter altijd erg gepassioneerd over FIFA en de nieuwe features kan vertellen konden we weinig nieuws ontdekken, de getoonde beelden waren eerder door Aaron McHard en Nick Channon getoond en uitgebreid toegelicht in een webcast.

Tijd dus om de controller zelf in de hand te nemen en FIFA 13 uitgebreid te spelen. Het FIFA team is nog druk bezig de game te tweaken, waardoor we door Rutter al worden gewaarschuwd dat je aanvallers vaak buitenspel zullen lopen. De game is nog erg vers en ook de andere features zullen nog tuning en tweaking nodig hebben.

Wat als eerst opvalt is de aanname van de bal (First Touch Control), spelers hebben meer moeite met de aanname van de bal. Kon je in FIFA 12 een harde pass altijd in een keer stil aan de voet aannemen, in FIFA 13 hebben de spelers hier veel meer moeite mee. Zeker het eerste potje is het erg wennen en lijkt de bal niet te doen wat je verwacht. Na meerdere potjes raak je gewend aan het fenomeen en ga je meer denken als een echt voetballer, als verdediger zul je een bal proberen weg te rammen als de aanvallers op je afgestormd komen. In de aanval kan het soms handig zijn, een bal die je net niet helemaal lekker aanneemt kan ook voor de verdediger net wegstuiten waardoor je toch een lekkere schietkans op goal krijgt.

In de versie die wij speelden was het soms nog te onvoorspelbaar waarom bepaalde spelers een bal wel of niet konden aannemen. Drogba bijvoorbeeld leek geen enkele bal die hem recht in zijn voeten werd aangespeeld fatsoenlijk te kunnen aannemen. Kwam de bal van buiten zijn gezichtsveld dan leek hij de bal prima te kunnen controleren. Duidelijk iets wat nog de nodige tuning nodig heeft. Ook het veld lijkt impact te hebben op de balaanname, op een van de velden waarop we speelden rolde de bal aanmerkelijk trager dan op een van de zonnigere velden.

De Complete Dribble waarbij je zowel de linker als rechter trigger van de controller gebruikt geeft je speler meer controle over de bal. Voor de verdediger wordt het zo lastiger om de bal af te pakken, de optie lijkt ideaal om de bal vast te houden en zo je versterking te laten aansluiten. Je speler lijkt op dit moment nog wat te langzaam voor te bewegen. Om direct na een Complete Dribble te sprinten kun je een tegenstander flink verrassen. Leuk is dat ook de keeper een speciale move heeft, met beide triggers ingedrukt maakt hij een schijnbeweging waardoor je de op je afstormende aanvaller het bos in kan sturen. Niet elke keeper lijkt deze schijnbeweging uit te kunnen voeren.


De eerste forse sliding rondom het strafschopgebied was gelijk een uitgelezen mogelijkheid om de verbeteringen aan het vrije trappen systeem eens te proberen. Blijkbaar hadden we in deze wedstrijd een erg strenge scheidsrechter bij het eerste smokkelstapje van de muur was er gelijk een gele kaart. In latere wedstrijden konden we het muurtje enkele stapjes naar voren laten bewegen alvorens de scheidsrechter tot actie overging. Niet altijd volgde een gele kaart, enkele scheidsrechters vonden een vermaning voldoende.

Uiteraard speelden we ook met de mogelijkheden om een mannetje aan de muur toe te voegen en om een speler uit te laten lopen bij de vrije trap. Verdedigend zijn het leuke extra toevoegingen, we vragen ons wel af in hoeverre we de opties volgend seizoen veel gaan gebruiken.

Aanvallend is de variatie groter geworden, een speler over de bal laten lopen, of de bal afgegeven aan een tweede of derde man. Heel veel succes met de variaties hadden we nog niet, een directe vrije trap op doel leek het meeste succes te hebben. Met de nieuwe variaties zullen er vast ook weer mogelijkheden zijn om de vrije trap tot een goal te promoveren. Verdedigend heb je ook weer extra wapens om deze mogelijkheden af te stoppen.

Aanvallend wordt je dit jaar beter ondersteund door je teamgenoten, ze maken slimmere loopacties. Tijdens het spelen merk je dat ze zich slimmer proberen vrij te lopen waardoor je meer afspeelmogelijkheden krijgt. Spelers zouden ook slimmer moeten zijn en de buitenspelval moeten ontwijken door in een geboogde lijn te gaan lopen zodra ze de laatste linie van de tegenstander bereiken. Rutter had gelijk, in de versie die wij speelden liepen de spelers nog te pas en te onpas buitenspel. We gaan er vanuit dat het team in Vancouver de game inmiddels al zo getuned heeft dat dit niet meer het geval is.

De vorig jaar geïntroduceerde Player Impact engine is verder uitgebreid, tijdens het spelen kon je inderdaad de weg van een speler blokkeren. Er lijkt meer getrokken en geduwd te worden. EA beweert dat onrealistische situaties niet meer voorkomen, op het veld hebben wij geen intieme  momenten gezien. Of de onrealistische situaties inderdaad niet meer voorkomen zal de tijd en YouTube ons leren.

 

FIFA 13 bevat weer de nodige nieuwe gameplay features die een goed fundament leggen voor de verscheidene gamemodes die in de loop van het jaar zullen worden aangekondigd. In de vele potjes die wij in Keulen speelden hebben we ons uitermate vermaakt. Na de gebruikelijk gewenning in de eerste potjes raakten we al snel gewend aan de nieuwe flow. De nieuwe gameplay features voegen de extra onvoorspelbare verdieping toe aan FIFA. Met de nodige tweaks en aanpassingen die het FIFA team de komende maanden ongetwijfeld nog zal doorvoeren gaan wij er vanuit dat er een goede gebalanceerde game zal staan. De komende weken en maanden zullen we FIFA 13 nauwlettend in de gaten houden. Nieuwe speelsessies zullen we uiteraard met jullie delen.

Chris

Over

Chris van Deuren runt al sinds 1998 de FIFA Benelux site. Sinds dat jaar is Chris al bezig met het schrijven van artikelen omtrent de FIFA-serie, vele events in zowel binnen- als buitenland werden bezocht om de community te voorzien van het laatste nieuws en indrukken van speelsessies. Chris is verantwoordelijk voor de technische en inhoudelijke aspecten van FIFA Benelux
  • Superpieter123

    zijn jullie bij die fifa dag 21mei ook wat over spelmodus te wete gekomen? Bondcoach? Be a referee?
    En welke teams konden jullie kiezen? Nieuwe ? Saudi arabische clubs? Jupiler? En wat is soundtrack mainmenu? Ai eu se pego??
    Konden jullie de dug-out zien? Grensrechters?

  • Superpieter123

    Grensrechters > trainers*

  • Jeremy

    Keurig artikel en fijn dat jullie al een preview versie hebben kunnen spelen.

  • pasfab

    komt er ook een 2v2 online mode?

  • Chris

    Zoals aangegeven zijn de genoemde gameplay features een goed fundament voor de verscheidene gamemodi die later dit jaar zullen worden aangekondigd.

    Soundtrack, teams, Bondscoach, Be A Referee, 2v2 etc. daar weten we op dit moment nog niets van. We weten ook niet wanneer dergelijke zaken wel worden aangekondigd, met de E3 en GamesCom in het vooruitzicht zullen we zoals elk jaar stap voor stap meer te weten komen.

  • Superpieter123

    De E3 is al geweest -,-’

    • Jordi

      Haha, je hoeft niet zo eigenwijs te reageren hoor want je hebt niet eens gelijk. De E3 is namelijk volgende week!

  • Superpieter123

    Nah was flauw grapje, refereerde aan een wielerkoers..
    maar ff on topic > ik zie op de beelden niet echt een verschil tussen 12 – 13 hoor..

    • Nickk.

      Slechte smoes.

  • kingsls

    Dat is nooit zo. Af en toe word FIFA helemaal onder handen genomen en dit is daar blijkbaar geen deel van.

  • wim1002

    ziet er gewoon keurig uit wat ik verwacht van een nieuwe fifa game

    • Superpieter123

      Wat zie jij nieuw in die plaatjes dan? invergelijking tot fifa 12?

  • FIFA-EA

    Er is in ieder geval wel veel gewerkt aan nieuwe ‘faces’ volgens mij. Ik zie dat Mata van Chelsea en Soldado van Valencia nu een ‘eigen face’ hebben.